facet w kuchniW telewizji zaczyna się czas wszechobecnych reklam świątecznych. Sieć sklepów Pepco przygotowała rozczulającą kampanię, która przypomina kobietom, że na święta ich miejsce jest w kuchni.

Kobiety wypowiadające się w klipie są niczym uwięzione za wyspą kuchenną. Każda występuje na tle kuchni, dzieci czy wręcz wykonując prace domowe. Same nie są w stanie nazwać swoich talentów. Na szczęście mają mężów, którzy doskonale znają ich największe zdolności – gotowanie, sprzątanie i dekorowanie.

Czy naprawdę tak wyglądają talenty współczesnych kobiet? Są do prania i garów? A jeśli powiedzą lub zrobią coś ciekawego to stanie się to mądre dopiero wtedy, gdy pochwali to mąż?

No brawo, w Polsce dalej jak w średniowieczu. Kobiecie nigdzie nie będzie tak dobrze jak w domu. Między mopem a piekarnikiem, przy mężu i dzieciach. Albo jak w spocie Ministerstwa Zdrowia, który ciepło przypomniał jej, że jak królik,  jest maszynką do rodzenia.

Przecież to Polska w pigułce! Polska rodzina na miarę konserwatywnego snu, w którym  kolejne pokolenia kobiet rosną w przekonaniu, że są gorsze i głupsze, a ich miejsce jest wyłącznie w kuchni.

Chłopak, dziewczyna – normalna rodzina, ona, karmicielka, zajęta bez grymasów dogadzaniem swoim domownikom w ramach drugiego bezpłatnego etatu (bo na rezygnację z pierwszego oczywiście jej nie stać). Wiadomo, że ma być uśmiech i talia osy (nawet w dziewiątym miesiącu). I on – pan i władca, strudzona głowa rodziny.

Z reklam wyłania się otaczający nas świat pełen stereotypów, które sączą się z ekranu do ludzi. Na przykład reklama Energii. Rudowłosa dziewczynka błysnęła na lekcji. Ale czy na pewno? Ona tego nie wie. Błagalnie patrzy na kolegę z ławki – małego mądralę w muszce. Dopiero, gdy on z aprobatą skinie głowa, dziewczynka jest wreszcie pewna, że powiedziała dobrze! Albo reklama Beko. Mały chłopczyk głosem dorosłego mężczyzny zaprasza swoją dziewczynę na przejażdżkę. Pokazuje piekarnik, zmywarkę. I oznajmia, że kuchnia to odpowiednie dla niej miejsce. Ten schemat ról wpaja się ludziom od lat.

A co na to Pepco? Jest zachwycone i zachęca kolejne osoby do chwalenia się talentami. Chce bowiem stworzyć pełen obraz mocnych stron kobiet…

Już wiem skąd się biorą kobiety, które nigdy nie były w Pepco. Po prostu nie mają odpowiednich talentów.

Hari Seldon


http://www.facebook.com/PanoptikumBlogosobliwosci

Muzyczny relaks: